Veifo har erfaringer i praktisk bruk av ulike FDV systemer siden 1998 og kan hjelpe dere med anskaffelse av et FDV system. Har dere allerede et eksisterende system kan vi tilrettelegge data, analysere og forbedre bruken av dette.
Gjennom forvaltning, drift og vedlikehold av bygningsmasse og tekniske installasjoner er det mange behov som skal dekkes av et FDV system:
- Anleggsregister (Uteområder, Bygg, Maskiner, Kjøretøy, ++++)
- Forebyggende vedlikehold
- Korrektivt vedlikehold
- Materiell
- Tekniske innkjøp
- Dokumentasjon
- Garantier
- Historiske data
I tillegg bør man kunne måle graden av måloppnåelse (Key Performance Indicators) for de ulike forekomstene i systemet.
Med forbedret kontroll på forvaltningsobjektene er resultatet økt lønnsomhet, kundetilfredshet, konkurranseevne samt økt levetid på maskiner, utstyr, bygg og installasjoner. Systemet skal systematisere den informasjonen man trenger for å planlegge og ta de beste beslutningene i hverdagen. Beslutninger kan tas raskere og på et kvalitativt høyere nivå, fordi man har fakta.
Det finnes i dag mange leverandører av FDV systemer på markedet, hvilket system som er best egnet for deres bedrift vil avhenge av faktorer som:
- Funksjonalitet
- Teknologi
- Brukervennlighet
- Support/bistand
- Pris
En egen spesifikasjon bør vurderes for å definere kravene et FDV-system skal dekke i dag og i fremtiden.
Veifo kan også følge opp vedlikeholdsaktivitetene for dere. Dere velger selv hvilken rolle dere skal ha i systemet og hvem som skal stå for utførelsen av arbeidet.